خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/08 - 11:22
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
مقتدایی در پی قرارگیری کشورهای حوزه خلیج فارس در جریان مذاکرات وین:

کشورهای حوزه خلیج فارس حق دخالت در سیاست خارجی ایران را ندارند

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی معتقد است آمریکایی‌های تلاش دارند کشورهای عربی زیرمجموعه خود را در همه امور دخالت دهند حتی اگر این موضوع باعث فداشدن منافع ملت‌های عرب شود.

عباس مقتدایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در واکنش به در قرارگیری کشورهای حوزه خلیج فارس در جریان جزئیات مذاکرات وین از سوی آمریکا، گفت: در طول سال های گذشته ایالات متحده آمریکا تلاش کرده تا کشورهای جنوبی حاشیه خلیج فارس را به عنوان کشورهای زیرمجموعه خود در عرصه های سیاسی، اقتصادی، نظامی و حتی توسعه فرهنگ درآورد.



نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی بر همین اساس یادآور شد: نوع رژیم های حاکم بر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس نیز زمینه را به گونه ای فراهم آورده اند که منافع ملت های عرب فدای دخالت آمریکایی ها و برخی کشورهای غربی شده است.



وی افزود: در منطقه شاهد هستیم از یک سو ابعاد مختلف حقوق بشری و انواع مردمسالاری ها فدا می شود و از سوی دیگر منافع ملت های منطقه در اختیار آمریکایی ها قرار می گیرد و این همان چیزی است که جمهوری اسلامی با آن مخالف بوده و در عمل نشان داده با حضور کشورهایی نظیر ایالات متحده در منطقه نیز مخالفت دارد و این موضوع را با ابعاد منافع کشورهای منطقه مغایر می بیند.



مقتدایی ادامه داد: آنچه آمریکایی ها در جریان برجام انجام داده اند از یک سو نقض عهد و بدپیمانی بوده و از سوی دیگر تلاش برای نفوذ در این منطقه حساس بین المللی است.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم در ادامه با تأکید بر اینکه کشورهای منطقه باید بدانند با همکاری می توانند حد بالاتری از منافع را برای ملت های خود کسب کنند و در اموری که به آنها مرتبط نیست نباید دخالت کنند، اظهار کرد: مسائل سیاسی خارجی جمهوری اسلامی ایران از دسته موضوعاتی است که توسط خود ایران طراحی شده و سایر کشورها نباید در آنچه که به آنها مربوط نیست، دخالت کنند.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: این موضوعی است که آمریکایی ها منافقانه تلاش می کنند تا نوعی مقابله میان کشورهای منطقه ایجاد کنند اما جمهوری اسلامی ایران مبانی سیاست خارجی خود را ترسیم کرده و بر اساس آن عمل می کند و آنچه اکنون مهم است، کسب حداکثری منافع ملی کشورمان و احقاق حقوق و دستیابی به حد بالاتری از منافع برای کشور است./



پایان پیام

  • کد خبر : 318263
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار